Henry’s Final Drive; de cardan die je motor nodig heeft!!!
Een korte introductie:
Bijna iedere GL1800 rijder (model 2001-2017) kent het gevoel om op de snelweg bij 120 Km/h nog een keer op te willen schakelen naar een hogere versnelling omdat de motor zoveel toeren maakt. Een paar jaar geleden las ik over een Amerikaan die de cardan van zijn GL1800 had gemodificeerd. Hij is technisch ingenieur en werkzaam in de metaalindustrie, meer specifiek; eindaandrijvingen.
Ook hij vond dat de GL1800 geen ideale eindoverbrenging had en besloot er iets aan te doen.
Na veel ‘trial & error’ heeft hij een verbeterde cardan gemaakt en nu aangeboden wordt.
Voordelen van Henry’s eindaandrijving/ cardan:
- Betere controle over uw Honda Goldwing GL1800 met aangepaste versnellingen bij lagere motortoerentallen.
- Minder vermoeidheid tijdens lange afstanden
- Minder motorslijtage
- Minder schakelen in het verkeer
- Verbeterd benzineverbruik
- Stalen inzetstukken versterken de bevestiging van de remklauw.
- Groter en sterker montagepunt voor ABS-sensor
- Zwaar uitgevoerde 24 mm rondselborgmoer
- Aftapplug met een sterke magneet vangt metalen deeltjes op om alle bewegende delen tegen vroegtijdige slijtage te beschermen.
- Hoogwaardige geharde kroon- en pignon tandwielen
- Aftapplug verplaatst naar de onderkant voor een betere olieafvoer
- Gemagnetiseerde grotere aluminium vuldop houdt metalen deeltjes vast (dubbele bescherming tegen slijtage van onderdelen)
- Robuuste aluminium vuldop gemaakt met een grotere zeshoek voor eenvoudig aan- en losdraaien
- Doorzichtige plastic ontluchtingsdop met vilt absorbeert overloopolie
- Doorzichtige plastic olielekdetector met vilt houdt de olie vast.
Wat is er anders aan een Henry’s eindaandrijving/ cardan:
Originele Cardan-snelheidsmetingen.
110 Km/h -3100 tpm
130 Km/h - 3600 tpm
145 Km/h - 4000 tpm
Nadat ik de gemodificeerde cardan had geïnstalleerd kwam ik tot de volgende ontdekkingen:
Mijn snelheidsmeter was nu 18 km/u lager dan met de originele cardan! (GPS geverifieerd)
Ik heb de snelheidsmeter opnieuw gekalibreerd met een “Healtech Speedohealer”. Om de test uit te voeren na ombouw.
Metingen met nieuwe Cardan
110 Km/h = 2600 tpm
130 Km/h = 2900 tpm
145 Km/h = 3300 tpm
Wat ik tot nu toe heb kunnen waarnemen,
- De GL1800-motor heeft nog steeds veel koppel om in elke versnelling te accelereren.
- Met langere versnellingen kun je ook langer in elke versnelling blijven, terwijl het toerental niet zo snel stijgt als bij de originele-aandrijfverhouding.
- Ik had geen probleem om te versnellen in OD. (hoewel ik terugschakelde naar 4 om nu het verschil te voelen)
- In de 4e versnelling voelt het alsof je in de 5e versnelling rijd, zoals bij de originele cardan. (toch nog felle acceleratie als je snel even wilt passeren).
- Toen ik naar de 5e schakelde. versnelde de motor opnieuw (in een langzamer tempo dan in de 4e versnelling)
- Je moet de snelheidsmeter opnieuw kalibreren via een “Speedo Healer” - als je die nog niet hebt? (Hou rekening met extra kosten bij de ombouw)
Deze nieuwe ‘gemodificeerde cardan’ is waar we allemaal al jaren om vragen van Honda. "Een 6e versnelling".
Met deze nieuwe cardan:
Is de motor beter in elke versnelling. (omdat theoretisch gezien elke versnelling nu langer is).
Dus niet alleen maar beter in O.D. (dit betekent dat er minder behoefte is om snel op te schakelen in lagere versnellingen, om het motortoerental te verlagen).
Minder slijtage aan koppeling/transmissie -dus ook de rijder heeft het rustiger!.
Ik vergelijk het met het kopen van een nieuwe motor, alleen voor de kosten van een cardan!
"Geloof me, ik was zelf sceptisch, totdat ik deze nieuwe cardan installeerde!"
Mijn conclusie na meerdere testritten.
Nu ik begin te wennen aan de toerentallen bij verschillende snelheden heb ik het gevoel dat dit nu een totaal andere fiets is om op te rijden.
Ik moet opnieuw leren wat de veel stillere motor me vertelt, omdat het toerental van de motor nu lager is, bij hogere snelheden!
Honda standaard tandwiel; 33 tanden op het kroonwiel en 12 tanden op het pignonwiel 33/12 = 2,75 verhouding. De mijne is 32/14 = 2,2857 of 2,286.
Beter benzineverbruik, minder motorslijtage, beter handelbaar bij lage snelheden op parkeerterreinen en bij benzinestations in de 1e versnelling.
De motor schokt niet bij lage snelheden in de 1e versnelling als het gashendel wordt losgelaten.
Ik reed gemiddeld 1 op 18 van Eindhoven naar Luxemburg. (700 km heen en terug).
De motor heeft nog steeds voldoende kracht in alle versnellingen en kan zonder problemen steile hellingen op met een passagier achterop.
Wat kost het:
- Een losse gemodificeerde cardan volledig nieuw: € 1725,-
- Een “Healtech Speedohealer” om de snelheidsmeter te kalibreren € 84,95
- Installatiekosten: € 250,- (als je handig bent ook best goed zelf te doen).
Geen koopje, maar bedenk dat een originele Honda cardan ongeveer € 3000,- kost zonder installatie en dat je met deze gemodificeerde cardan een gunstiger verbruik en minder slijtage hebt.
Daarnaast heb je een motor die veel fijner rijdt!